Jak nabídnout archivní víno klientovi v restauraci
Klíčové je rozpoznat klientovu zkušenost s archivními víny - jinak může snadno dojít k nedorozumění
Doporučení archivního vína v restauraci rozhodně není jednoduchý krok. Je třeba zjistit, zda klient má již zkušenost s archivními víny obdobného stáří a typu (40 let staré Bordeaux se chová zcela jinak než 40 let stará Tokaj).
Proč to potřebujete vědět?
- pokud klient danou zkušenost nemá, může být vůní a chutí vína natolik překvapen, že bude chtít víno vrátit, přestože víno nebude mít žádnou objektivní vadu (korek, oxidace)
Jak to taktně zjistit?
- nejvhodnější může být se přímo zeptat, zda klient měl již možnost se seznámit se specifickými chutěmi a vůněmi archivních vín
- jinou možností je otázka, zda má rád terciální chutě a vůně a pokud je odpověď záporná nebo klient neví, co to je Vysvětlení terciálních chutí a vůní, není vhodné doporučovat víno starší 15 let (s několika výjimkami nejdražších vín, jako 1er Cru Classe Bordeaux)
- musíme vzít v úvahu, že někteří klienti nebudou chtít svou nezkušenost s archivními víny přiznat před svými společníky
Pokud klient zkušenosti má
- v žádném případě ho nijak nepoučovat, může mít mnohem více zkušeností než vy
- můžeme ho informovat o kvalitě ročníků - ty najdeme na Charakteristika oblastí s uvedením nejlepších ročníků nebo na Hodnocení ročníků Roberta Parkera
- můžeme ho informovat o konkrétním vinařství nebo víně
Pokud klient archivní vína nezná
- upozornit ho, že vůně a chutě archivních vín se mohou lišit (i značně) od mladších vín vlivem tzv terciálních tónů, které se vytvářejí až při delším zrání vína - týká se to většinou vín nad 20 let stáří
- víno někdy potřebuje několik minut provětrat po nalití do sklenice, aby se zbavilo nepříjemných vůní
- s dekantací je třeba pracovat velmi opatrně, je vhodná jen u opravdu velkých vín
Kdy víno otevřít
- především velká vína potřebují nějaký čas kontaktu se vzduchem, aby byla ideální k nalévání do sklenice
- u některých vín je vhodná dekantace, u jiných stačí otevření láhve nějakou dobu dopředu
- pokud bude chtít klient pít taková dražší vína, je vhodné ho požádat o výběr těchto vín již při objednání jídla, aby bylo možné víno připravit